Tussen alle berichten over ongekende groei van de vraag naar datacenters en de cloud valt de melding dat Alibaba daarmee ophoudt in Australië en India extra op. Is het eerder voorgekomen dat een dergelijk bedrijf vrijwillig markten verlaat?
Het is gissen naar alle redenen die een rol gespeeld hebben bij het besluit van Alibiba de cloudactiviteiten vanuit “eigen” datacenters te reduceren.
Kan een langzaam groeitempo reden zijn de tent te sluiten en afscheid te nemen van bestaande klanten? Als die klanten tot nu toe het idee hebben gehad met een robuuste leverancier zaken te doen en een die plannen deelde die hinten op een langdurige aanwezigheid dan zal de stemming niet goed zijn. Iedereen weet dat daarbij verplicht migreren een hoop gedoe is en voor langere tijd de klant-leverancier verhouding verstoord.
Stroomlijnen
Van alle bedrijven met hyperscalers uit het land is wel bekend dat ze een paar jaar terug al flink aan de rem hebben getrokken. Toen was overal te lezen dat tienduizenden banen bij onder andere gamebedrijven werden geschrapt. Bij die meldingen werd ook voor het eerste gehint op het stroomlijnen van de andere activiteiten inclusief datacenters.
Niemand heeft toen kunnen vermoeden dat twee markten waar Alibaba / Aliyun cloud al jaren aanwezig was (vanaf 2016 in down under en 2018 in India) compleet zouden kunnen worden opgegeven. Even los van de klantrelatie, een datacenter sluiten kost ook nog eens geld. Tot nu toe is niet bekend wat er met de gebouwen gebeurt, of er nieuwe huurders zijn en wat er met de hardware plus installaties gaat gebeuren.
Dat een datacenter de deuren dicht doet is niet uniek. Cyxtera heeft dat vorig jaar op grote schaal gedaan om het faillissement te voorkomen. Maar met een omzet ($36 miljard) en winst ($3 miljard) over 2023 (bron) moet er bij Alibaba iets anders spelen.
Drempels
Een groep cloud geïnteresseerden zal deze ontwikkeling extra interessant vinden. Dat zijn de toezichthouders die kijken of de bestaande hyperscalers linksom of rechtsom de markt domineren en het daardoor nieuwe toetreders extra lastig maken. Wie weet is Alibaba ook tot de slotsom gekomen dat er te veel drempels zijn in deze markten, voor zowel nieuwe aanbieders als bestaande cloudgebruikers.